Wednesday 31 March 2021

Double sided input slider in React

I have an almost working solution in the sandbox linked in the update below, you should start with this.


I have one that's created without using React (Click "Run Code Snippet")

var thumbsize = 14;

function draw(slider,splitvalue) {

    /* set function vars */
    var min = slider.querySelector('.min');
    var max = slider.querySelector('.max');
    var thumbsize = parseInt(slider.getAttribute('data-thumbsize'));
    var rangewidth = parseInt(slider.getAttribute('data-rangewidth'));
    var rangemin = parseInt(slider.getAttribute('data-rangemin'));
    var rangemax = parseInt(slider.getAttribute('data-rangemax'));

    /* set min and max attributes */
    min.setAttribute('max',splitvalue);
    max.setAttribute('min',splitvalue);

    /* set css */
    min.style.width = parseInt(thumbsize + ((splitvalue - rangemin)/(rangemax - rangemin))*(rangewidth - (2*thumbsize)))+'px';
    max.style.width = parseInt(thumbsize + ((rangemax - splitvalue)/(rangemax - rangemin))*(rangewidth - (2*thumbsize)))+'px';
    min.style.left = '0px';
    max.style.left = parseInt(min.style.width)+'px';
    
    /* correct for 1 off at the end */
    if(max.value>(rangemax - 1)) max.setAttribute('data-value',rangemax);

    /* write value and labels */
    max.value = max.getAttribute('data-value'); 
    min.value = min.getAttribute('data-value');

}

function init(slider) {
    /* set function vars */
    var min = slider.querySelector('.min');
    var max = slider.querySelector('.max');
    var rangemin = parseInt(min.getAttribute('min'));
    var rangemax = parseInt(max.getAttribute('max'));
    var avgvalue = (rangemin + rangemax)/2;

    /* set data-values */
    min.setAttribute('data-value',rangemin);
    max.setAttribute('data-value',rangemax);
    
    /* set data vars */
    slider.setAttribute('data-rangemin',rangemin); 
    slider.setAttribute('data-rangemax',rangemax); 
    slider.setAttribute('data-thumbsize',thumbsize); 
    slider.setAttribute('data-rangewidth',slider.offsetWidth);

    /* draw */
    draw(slider,avgvalue);

    /* events */
    min.addEventListener("input", function() {update(min);});
    max.addEventListener("input", function() {update(max);});
}

function update(el){
    /* set function vars */
    var slider = el.parentElement;
    var min = slider.querySelector('#min');
    var max = slider.querySelector('#max');
    var minvalue = Math.floor(min.value);
    var maxvalue = Math.floor(max.value);
    
    /* set inactive values before draw */
    min.setAttribute('data-value',minvalue);
    max.setAttribute('data-value',maxvalue);

    var avgvalue = (minvalue + maxvalue)/2;

    /* draw */
    draw(slider,avgvalue);
}

var sliders = document.querySelectorAll('.min-max-slider');
sliders.forEach( function(slider) {
    init(slider);
});
.min-max-slider {
  position: relative;
  width: 200px;
  text-align: center;
  margin-bottom: 50px;
 }

.min-max-slider > label {
  display: none;
 }
 
.min-max-slider > input {
  cursor: pointer;
  position: absolute;
}


/* webkit specific styling */
.min-max-slider > input {
  -webkit-appearance: none;
  outline: none!important;
  background: transparent;
  background-image: linear-gradient(to bottom, transparent 0%, transparent 30%, silver 30%, silver 60%, transparent 60%, transparent 100%);
}

.min-max-slider > input::-webkit-slider-thumb {
  -webkit-appearance: none; /* Override default look */
  appearance: none;
  width: 14px; /* Set a specific slider handle width */
  height: 14px; /* Slider handle height */
  background: #eee; /* Green background */
  cursor: pointer; /* Cursor on hover */
  border: 1px solid gray;
  border-radius: 100%;
}

.min-max-slider > input::-webkit-slider-runnable-track {cursor: pointer;}
<div class="min-max-slider" data-legendnum="2">
    <label for="min">Minimum price</label>
    <input id="min" class="min" name="min" type="range" step="1" min="0" max="3000" />
    <label for="max">Maximum price</label>
    <input id="max" class="max" name="max" type="range" step="1" min="0" max="3000" />
</div>

I've tried to create the same sort of component using React. But each thumbgrip can only slide to the mid-point, where as with the non-react example, the lesser slider simply can't be higher than the higher slider and vice versa.

I would also like some way to make the slider which outside the range of the thumbgrips a darker color.

var thumbsize = 14;

const Slider = ({min, max}) => {
    const avg = (min + max)/2;
  const width = 300
  const minWidth = thumbsize + ((avg - min)/(max - min))*(width - (2*thumbsize))
  const styles={
      min:{
        width: minWidth,
        left: 0
      },
      max:{
        width: thumbsize + ((max - avg)/(max - min))*(width - (2*thumbsize)),
        left: minWidth
      }
  }
  
    return (
    <div 
      class="min-max-slider"
      data-legendnum="2"
      data-rangemin={min}
      data-rangemax={max}
      data-thumbsize={thumbsize}
      data-rangewidth={width}
    >
      <label htmlFor="min">Minimum price</label>
      <input 
        id="min"
        className="min"
        style={styles.min}
        name="min"
        type="range"
        step="1"
        min={min}
        max={avg}
        data-value={min}
       />
      <label htmlFor="max">Maximum price</label>
      <input
        id="max"
        className="max"
        style={styles.max}
        name="max"
        type="range"
        step="1"
        min={avg}
        max={max}
        data-value={max}
       />
    </div>
  )
}

ReactDOM.render(<Slider min={300} max={3000} />, document.querySelector("#root"))
 



.min-max-slider {
  position: relative;
  width: 200px;
  text-align: center;
  margin-bottom: 50px;
 }

.min-max-slider > label {
  display: none;
 }
 
.min-max-slider > input {
  cursor: pointer;
  position: absolute;
}


/* webkit specific styling */
.min-max-slider > input {
  -webkit-appearance: none;
  outline: none!important;
  background: transparent;
  background-image: linear-gradient(to bottom, transparent 0%, transparent 30%, silver 30%, silver 60%, transparent 60%, transparent 100%);
}

.min-max-slider > input::-webkit-slider-thumb {
  -webkit-appearance: none; /* Override default look */
  appearance: none;
  width: 14px; /* Set a specific slider handle width */
  height: 14px; /* Slider handle height */
  background: #eee; /* Green background */
  cursor: pointer; /* Cursor on hover */
  border: 1px solid gray;
  border-radius: 100%;
}

.min-max-slider > input::-webkit-slider-runnable-track {cursor: pointer;}
<script src="https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/react/16.6.3/umd/react.production.min.js"></script>
<script src="https://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/react-dom/16.6.3/umd/react-dom.production.min.js"></script>
<div id="root"></div>

UPDATE

Using lissetdm's solution below, I have been able to create a double sided slider, which you can view on this sandbox, but there are still a few problems with it.

  1. The orange doesn't always look like it overlaps the gray

enter image description here

Sometimes, unpredictably, this difference is very noticeable

enter image description here enter image description here

  1. When both thumb pieces are dragged to the edges, the one pushes the other down

enter image description here

  1. I can't seem to remove this outline, which doesn't always appear

enter image description here


I have tested this out in firefox



from Double sided input slider in React

No comments:

Post a Comment